VN:F [1.9.22_1171]
Pelin arvostus: 6.0/10 (2 ääntä )

Mobiilipelaamisen kehitys retropelaajan silmin






Muistan vielä ensimmäisen matkapuhelimeni – se oli sellainen kannettavamalli, jossa oli erillinen lisäantenni autoon. Sillä pystyi puhumaan pitkiäkin puheluita, kun se oli kiinni virrassa, ja lyhyitä puheluita akulla – joka oli todellakin sellainen kannettava malli. Noista ajoista on tultu pitkä matka, jotta nykyään puhelimella voidaan valita pelisivusto vaikka https://www.kasinotmobiili.com/ sivuston tarjonnasta. Siihen aikaan ei ollut pelejä, ei kalenteria, ei sovelluksia – oli vain kannettava puhelin, jolla pystyi soittamaan – eikä sitäkään voinut tehdä joka paikassa Suomessakaan, sillä verkko ei yltänyt läheskään joka kolkkaan Suomessa.

Mobiiliaikakausi jo 1980-luku

80-luvulla alkoi tapahtua. Samalla kun koteihin tulivat ne kotitietokoneet, ja ensimmäiset todelliset pelikonsolit, saatiin ”tavallisen” ihmisen käyttöön myös matkapuhelimet. Ne olivat totta kai ensiksi yritysten käytössä, mutta pian tuli selväksi, että niitä tulisi varmasti käyttämään myös ihan tavalliset ihmiset arjessaan, halutessaan soittaa kavereille. Nokian tuodessa matopelin puhelimeen, oli selvää, että matkapuhelimesta oli muuksikin kuin vain tekstiviestien ja puheluiden välineeksi, mutta niistä ajoista oli vielä monta askelmaa ennen nykyaikaa.

Näin vanhana puhelimen käyttäjänä ja tietokonepelien pelaajana retropeliajattelu on tuttua, ja silloin tällöin omakin mieli tekee pelata niitä vanhoja pelejä. Mutta tosiasia on myös ollut, että kun ne vanhat pelit on sitten saanut käsiinsä, on huomannut niitä pelatessaan, että aika on kullannut muistot, ja ne silloin 80- ja 90-luvulla hyvältä tuntuneet pelit eivät saakaan enää sellaista samanlaista tunnetta aikaiseksi. Eikä mikään ihme, pelaaminen on näiden menneiden vuosikymmenten aikana muuttunut valtavasti – ja samalla myös pelit, sekä me pelaajat.

90-luku ja internet

Mobiilipelaamisen seuraava aikakausi alkoi sitten netin tullessa koteihin. Matkapuhelimet olivat yhä enemmän puhelimia kuin pelikoneita ja pelikoneet olivat pääosin niitä kodin tietokoneita ja niitä edelleen kehittyneitä pelikonsoleita. 90-luvulla tehtiin todella paljon hyviä pelejä, ja koko peliteollisuus meni vauhdilla eteenpäin – myös matkapuhelinten suhteen – teknologinen kehitys vei puhelintekniikkaa ja verkkotekniikkaa eteenpäin ja samalla nettisivustojen koodauspuolella kehitettiin koodikieltä, mikä mahdollistaisi sivujen näyttämisen myös mobiililaitteilla. 90-luvun lopulla puhuttiin ja lupailtiin mullistavasta muutoksesta, jonka mobiilinetti toisi nopeutensa kautta – suurimmat kysymykset liittyivätkin puhelimen näytön kokoon, joka 90-luvun trendien mukaisesti oli mennyt välillä jo todella pieneksi, kun tavoitteena oli valmistajalla tehdä mahdollisimman pieniä ja huomaamattomia puhelimia.

Netti toi kuitenkin puhelimiin aivan uusia ulottuvuuksia ja puhelinten näyttötarve tuli todelliseksi, oli aika ottaa seuraava askel mobiililaitteiden käytössä, askel, joka tulisi tuomaan älypuhelimet kiinteäksi osaksi arkeamme, ja jopa tavallaan tekemään meistä näiden älylaitteiden ”orjia”, jopa ilman sitä pelaamista.

Nuo 90-luvun vuodet olivat itselle tietokone- ja Playstation pelaamisen vuosia. Tuntui, että pelikonsolit tuottivat ne paremmat pelit ainakin grafiikan ja äänien puolesta, jollet sitten halunnut laittaa aivan tuhottomasti rahaa kiinni omaan tietokoneeseesi. Elettiin aikakautta, jolloin pelaamisen mahdollisuudet alkoivat tulla esille laajemmassakin mittakaavassa, mutta samalla myös aikakautta, milloin ei ollut vielä mitään sosiaalisen median kanavia, ja muutenkin arki oli pitkälti ilman teknologiaa – digitaalisuuden aika oli vasta tulossa.

2000-luku ja digitalisaatio

Tilastollisesti ja teknisesti lasketaan, että digitalisaatio olisi alkanut jo 80-luvulla. Matkapuhelimet ja internet yleistyivät nopeasti: vuonna 1990 joka kymmenennessä kotitaloudessa oli matkapuhelin, vuonna 2001 määrä oli 89 %. 1990-luvun lopulla internetliittymien määrä lisääntyi 60–70 %:lla vuodessa.

Mutta vasta 2000-luvulla digitalisaatio on poistanut aikaan, tilaan, tiedonsaantiin ja osallistumiseen liittyviä rajoituksia kansalaisten vuorovaikutuksesta ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Se on omalla tavallaan muovannut arkeamme ja yhteiskuntaamme tavalla, jota kukaan ei olisi voinut ennustaa. Nyt olemme tilanteessa, missä osa yhteiskuntamme aikuisista ovat koko elämänsä eläneet digitalisaation vaikutuksen piirissä, ja joilla ei ole sitä samaa taustaa ja kokemusperää, kuin niillä, jotka ovat eläneet jo ennen digitalisaatio. Ero on huima, ja jos lähtisi luettelemaan kaikkia arjen toimia, joihin digitalisaation on vaikuttanut, olisi pelaaminen vain yksi niistä tuhansista arjen tapahtumista, jotka ennen tehtiin aivan eri lailla.

2000-luvun aikana mobiilipuhelimet lähtivät kehittymään uuteen suuntaan. Entinen tavoite mahdollisimman pienestä puhelimesta heitettiin romukoppaan ja puhelinta alettiin kehittää siihen suuntaan, missä nyt ollaan. Jo 2000-luvun alussa alkoi olla selvillä, että tulevaisuudessa mobiililaitteiden kuten puhelimen tulisi olla enemmän arkeen liitettävä, eikä vain yrityskäyttöön tarkoitettu – joskin sieltä yritysmaailmasta se käyttö vähitellen alkoi laajentua ei-yritys arkeen, ja viimeistään erilaisten sosiaalisten medioiden tulo markkinoille räjäytti pankin ja kehityksen. Jaetun tiedon määrä räjähti.

Jos mietitään sosiaalisen median alkua, niin meidän pitää palata 90-luvulle. Vuonna 1997 kehitettiin ensimmäinen sivusto, jonka voi luokitella modernin kaltaiseksi somesivustoksi. Six Degrees sivustolla käyttäjä kykeni luomaan profiilin ja lisäämään ystäviä, joka on nykyistenkin sivustojen taustalla toimiva idea. Uuden vuosituhannen kynnyksellä vuonna 1999 ensimmäisistä blogeista tuli kuuluisia ja niiden suosio ei sen jälkeen olekaan muuta kuin kasvanut blogien ollessa nykyään yksi sosiaalisen median kulmakivistä. Suomessakin oli ja on vielä vanhakunnon IRC-kanavat ja erilaiset pelisivustot, pelihuoneet, jotka keräsivät käyttäjiä yhteen keskustelufoorumeiden tapaan – sosiaalinen media vain toi näiden kaikkien päälle kuvallisen kerronnan, yksityis- ja ryhmäkeskustelut ja videoviestit – astuttiin uudelle tasolle, joka näkyy sitten nykyään aivan kaikessa arjessamme.

2022 ja mobiilipelaaminen

Jos muistelen sitä vanhaa matopeliä, niin olihan se aika erikoista, että aikuiset IT-ammattilaiset kilpailivat työpaikan tauoilla matopeliä pelaten. Nykyään sama idea on jatkunut IT-ammattilaisten muodostaessa omien firmojensa sisäisiä eurheilu tiimejä kilpaillakseen firmaliigoissa tietokonepelejä pelaten – näistäkin peleistä iso osa on myös mobiilipeleinä, ja verrattuna siihen matopeliin, nykyiset älypuhelinten pelit ovat monimutkaisempia, vauhdikkaampia, ääni- ja graafiselta maailmaltaan täydellisempiä peliympäristöjä moninkertaisesti verrattuna niihin 90-luvun konsolipeleihin – älypuhelimesta on 2000-luvun aikana tullut se ensisijainen pelikone, mikä aikuisilla on mukana, ja siksi myös kaikenlainen aikuisten pelaaminen on vähitellen siirtymässä mobiiliin, niin taito- kuin onnenpelien kategorioissa.

Nykyään me voimme ladata omaan puhelimeemme niitä yksinkertaisia pelejä kuten pasiansseja, yazzya ja erilaisia muita pikkupelejä vaikka kuinka paljon, kuten myös suurempia latauksia seikkailu ja eurheilupelien genrestä, unohtamatta selainpohjaisia kasinopelejä, joita ei käytännössä tarvitse edes ladata vaan pelaamaan pääsee suoraan nettiselaimella, ja nykyään vielä suomeksi… ei siis ole mikään ihme, että pelit ovat siirtyneet mobiiliverkkoon ja vielä useimmiten maksutta saataviksi, ja vasta jos pelaaja haluaa tehdä omasta pelaamisestaan erilaista, hän voi ostaa lisäosia peliinsä pelinsisäisillä maksuilla, ja ostaa vaikka puhelimeensa lisälaitteen, ohjaimen, jolloin puhelimesta oikeasti tulee pelikone.

Samalla tämän kaiken myötä ihmisten asennoituminen aikuisten pelaamista kohtaan on muuttunut valtavasti. Silloin kun itse aloitti teininä pelaamisen 80-luvulla, eivät aikuiset käytännössä pelanneet muita pelejä kuin korttipelejä, ja joitain seurapelejä, mutta pelaaminen ei ollut mitenkään normaalia aikuisten ajanvietteenä. Nyt 2020-luvulla on ihan ok, että aikuiset pelaavat silloin kuin huvittavat tietokoneella tai konsolillaan, tai sitten mobiilipuhelimellaan, silloin kuin haluaa ja missä haluaa. Eikä nykyään enää kukaan, tai harvemmin, sano jotain negatiivista aikuisten pelaamisesta, kunhan se vain ei häiritse muuta arkea ja elämää, eli silloin kun aikuinen osaa pitää oman pelaamisensa sopivissa rajoissa.

Mobiilipelaamisen kehitys retropelaajan silmin, 6.0 out of 10 based on 2 ratings
Peliartikkelin kirjoittaja:

eve

Peliarvostelu kirjoitettu:

23.11.2022

Jätä kommentti

Sinun tytyy olla Kirjautuneena sisn kommentoidaksesi.