id Software

id_software

id Software on Mesquitessa, Texasissa sijaitseva tietokonepeleihin erikoistunut yritys. Yrityksen perustivat neljä tietokoneyhtiö Softdiskin työntekijää: ohjelmoija John Carmack, pelisuunnittelijat John Romero ja Tom Hall sekä taiteilija Adrian Carmack.

Pienet kirjaimet ”id” viittaavat Sigmund Freudin samannimiseen käsitteeseen, joka kuvaa ihmisen vaistojen hallitsemaa puolta

Id Softwaren perustajat tapasivat Softdiskin toimistoissa kehittäessään pelejä Softdiskille kuukausittaista julkaisua varten. Näihin peleihin kuului mm. Dangerous Dave. Kun Apogee Software sai kuulla tiimistä ja sen poikkeuksellisesta lahjakkuudesta, otti se nelikon palkkalistoilleen ja järjesti heidät ulos Softdiskin kanssa solmituista sopimuksista. Samanaikaisesti he työskentelivät jo id:n ensimmäisten pelien parissa. Menestynein näistä nimikkeistä on Commander Keen.

Commander Keen, tasohyppelypeli, joka ensimmäisten joukossa esitteli pehmeästi sivulle rullaavan pelimoottorin PC:llä, toi Id Softwaren pelitalojen valtavirtaan. Peli oli hyvin suosittu ja synnytti kokonaisen sarjan.

Id Software käytti shareware-levitysmuotoa, jolla Apogee Software myi heidän tuotteitaan. Ensimmäinen trilogian osa julkaistiin sharewarena, ja toiset kaksi osaa piti tilata postimyynnistä. Vasta myöhemmin, Doom II:n julkaisun aikoihin id alkoi julkaista pelinsä perinteisempään tapaan, laatikoissa kaupan hyllylle.

Yhtiön läpimurtotuote oli first person shooter Wolfenstein 3d. Aikanaan pelin väkivaltaisuus oli huomiota herättävää.

Vuosi Wolfensteinin julkaisun jälkeen id software loi Doomin. Doom sisälsi aikanaan ennennäkemättömän sulavaa 3D-grafiikkaa, ja siitä tuli hyvin suosittu. Doom on saanut kolme jatko-osaa, Doom II:n, Final Doomin sekä Doom3:n. Neljäs osa, Doom 4, on kehitteillä. Pelin pohjalta on lisäksi tehty samanniminen elokuva. Doom aloitti myös nettipelaamisen aikakauden. Yhteen peliin mahtui enintään neljä pelaajaa.

Quaken julkaisu merkitsi toista virstanpylvästä id:n historiassa. Quake esitteli erään ensimmäisistä aidosti kolmiulotteisista pelimoottoreista. Pelin merkittävin innovaatio oli mahdollisuus pelata Internetissä (erityisesti QuakeWorldin kautta)

Viittaukset : Wikipedia id Software

css.php