VN:F [1.9.22_1171]
Pelin arvostus: 8.7/10 (15 ääntä )

Half-Life

Half-Life-Sorkkarauta-Crabhead





Half-Life on Valve Softwaren kehittämä ja Sierra Entertainmentin alun perin 1998 Windowsille julkaisema Half-Life-ammuntapelisarjan videopeli. Myöhemmin peli käännettiin myös Sony PlayStation 2 -pelikonsolille.

Half-Life on yksi kaikkien aikojen suosituimmista ja menestyneimmistä tietokonepeleistä ja sitä myytiin maailmanlaajuisesti yhteensä noin kahdeksan miljoonaa kappaletta.Valtaisan menestyksensä ohella se voitti vuosien 1998–1999 välisenä aikana yli 50 ”vuoden peli” -palkintoa ja mullisti FPS-peligenren esittelemällä lajityyppiin realistisen peliympäristön, skriptatuilla kohtauksilla toteutetun juonenkuljetuksen sekä kehittynyttä tekoälyä hyödyntävät NPC-hahmot. 

Half-Lifen tarinan päähenkilö on Gordon Freeman -niminen tiedemies, joka työskentelee New Mexicon autiomaassa sijaitsevassa Black Mesan tutkimuslaitoksessa. Pelin alussa Freeman osallistuu kokeeseen, joka kuitenkin epäonnistuu ja avaa ulottuvuuksienvälisen portaalin Maapallon ja omituisen Xen-ulottuvuuden välille. Freeman pyrkii sulkemaan portaalin ja pakenemaan raunioituneesta Black Mesasta, mutta hänen tehtäväänsä vaikeuttavat Xenistä ilmestyvät vihamieliset muukalaisolennot sekä Yhdysvaltain asevoimien lähettämä Hazardous Environment Combat Unit -erikoisyksikkö, jolle on annettu määräys eliminoida kaikki tutkimuslaitoksen työntekijät.

Pelin suosion seurauksena Gearbox Software kehitti Half-Lifelle kaksi lisäosaa, Opposing Forcen ja Blue Shiftin. Valve Corporation sittemmin julkaisi pelille kauan odotetun jatko-osan nimeltä Half-Life 2. Lisälevyjen ja jatko-osan ohella pelistä on kehitetty lukuisia modeja, mukaan lukien maailman suosituin nettiräiskintäpeli Counter-Strike.

Pelin Playstation 2 versiossa pystyy pelaamaan myös Half-Life: Decayta jota pelataan yksin tai kaksin ja Head to Head:ia jota pelataan myös kaksin. Head to headissa taistellaan vastakkain.

 

Half-Life on kaikkien aikojen ensimmäinen tietokonepeli, jossa juonenkuljetus on toteutettu välivideoiden sijasta pelin grafiikkamoottoria hyödyntävillä ”skriptatuilla kohtauksilla”. Skriptatut kohtaukset vaihtelevat merkittävistä juonenkäänteistä aina pieniin yksityiskohtiin.

Koko peliympäristö on täynnä pieniä skriptattuja kohtauksia; esimerkiksi pelaajan silmien eteen saattaa ilmestyä hirviö kuin tyhjästä. Peliä ei ole myöskään jaettu erillisiin tasoihin, vaan kaikki peliympäristöt on yhdistetty toisiinsa, joskin ympäristön lineaarisen suunnittelun ja skriptattujen tapahtumien ansiosta pelaaja etenee jatkuvasti ”eteenpäin”. Half-Lifen peliympäristön suunnittelun takia pelissä on lyhyitä lataustaukoja, joissa peli lataa seuraavan peliympäristön. Peli on kuitenkin jaettu ”jaksoihin”, joiden alkamisesta ilmoitetaan kuvaruudulle ilmestyvällä tekstillä.

Peli on kuvattu pelaajahahmo Gordon Freemanin näkökulmasta, ja kaikki pelin tapahtumat nähdään Freemanin ”silmien” läpi. Freeman ei puhu kertaakaan koko pelin aikana, ja itse asiassa pelaaja näkee hänestä ainoastaan asetta kannattelevat kädet. Freeman ei toimi pelissä kokonaan yksin, sillä toisinaan hän voi kohdata ystävällisiä vartijoita ja tiedemiehiä: vartijat kykenevät antamaan hänelle tulitukea ja tiedemiehet voivat sallia hänelle pääsyn vartioiduille alueille (kuten myös vartijat voivat) tai antaa hänelle parantavan terveysruiskeen.

Half-Lifea edeltäneiden FPS-pelien päähahmoista, kuten Doomguysta tai Duke Nukemista, poiketen Freeman ei ole koulutettu sotilas, vaan pelkkä epätoivoiseen tilanteeseen joutunut tiedemies, jolla ei edes ole minkäänlaista taistelukokemusta, paitsi ”Hazard Course”, jonka voi käydä läpi ennen oikeata peliä. Hazard Coursessa Freeman saa hieman opetusta SMG:n käyttöön ja sen kranaatteihin, sekä myös sorkkaraudan käyttöön. Freemanin kyky selviytyä tavallisesti vakavista tai jopa kuolettavista iskuista selitetään sillä, että hän on pukeutunut vaarallisiin tieteellisiin kokeisiin suunniteltuun HEV-panssaripukuun.

Half-Lifen asearsenaali koostuu enimmäkseen reaalimaailman aseista, kuten pistoolista, revolverista, konepistoolista, haulikosta, käsikranaateista, raketinheittimestä ja varsijousesta. Pelin loppupuolella pelaaja kuitenkin saa haltuunsa myös muutamia scifi-tyyppisiä aseita.

Useimmilla aseilla on myös toissijainen hyökkäys; esimerkkinä konepistoolin toissijainen hyökkäys laukaisee aseeseen yhdistetystä kranaatinheittimestä tuhovoimaisen kranaatin. Pelin aseista erikoisin ja samalla tunnetuin lienee lähitaisteluun tarkoitettu sorkkarauta, josta sittemmin on muodostunut eräänlainen Gordon Freemanin ”tavaramerkki”.

Half-Lifen NPC-hahmojen tekoäly sai pelikriitikoilta paljon ylistystä ja vaikutti merkittävästi myöhempien FPS-pelien tekoälyn kehittymiseen. Pelaajan kohtaamat vihollissotilaat eivät hyökkää edestäpäin, vaan pyrkivät iskemään sivultapäin tai selustaan.

Sotilaat osaavat myös suojautua maaston esteiden taakse, tehdä yhteistyötä ja savustaa pelaajan ulos piilopaikastaan käyttämällä käsikranaatteja. Myös monilla pelin hirviöillä on ilmiselviä käyttäymismalleja; esimerkiksi bullsquidit viihtyvät myrkkyjätealtaissa ja houndeyet liikkuvat laumoissa, useimmiten generaattorien kaltaisten sähkölaitteiden läheisyydessä.

Taistelemisen ohella pelissä on kohtia, joissa pelaajan täytyy ratkaista jonkinlainen ongelma, jotta hän voisi jatkaa etenemistään pelissä. Hyvänä esimerkkinä pelin ongelmanratkaisusta toimii ”Blast Pit” -jakson kohta, jossa pelaaja kohtaa valtavan lonkerohirviön; pelaaja ei voi tappaa hirviötä omilla aseillaan, mutta hän voi tuhota sen laukaisemalla rakettimoottorin, jonka alle hirviö on asettunut. Tavallisen liikkumisen ohella pelaaja pääsee jaksoissa ”Blast Pit”, ”On A Rail” ja ”Apprehension” liikkumaan vanhalla junavaunulla.

Kuvankaappauksia Half Life pelistä :

Youtube video pelistä Half Life :

Viittaukset : Wikipedia Half Life kuvaus

Half-Life, 8.7 out of 10 based on 15 ratings
Peliartikkelin kirjoittaja:

Retropelit.fi

Peliarvostelu kirjoitettu:

25.4.2012

Jätä kommentti

css.php