VN:F [1.9.22_1171]
Pelin arvostus: 5.0/10 (1 ääni )

Retropelien kategorioita avattuna






Retropelien ja vanhempien videopelien kategorioita ja lajityyppejä on olemassa enemmän kuin tarpeeksi, mutta pyrimme avaamaan niitä tässä artikkelissa hiukan enemmän. Luonnehdinnat voivat kertoa niin vanhoista peleistä kuin uudemmistakin, sillä kategoriat ovat aika pitkälle käytössä edelleenkin.

3D-pelit kategoriana on ehkäpä eniten muuttunut vuosien saatossa, sillä kolmiulotteisuus on tänä päivänä niin tuttua, ettei pelejä enää erotella tällä termillä. Retropelien aikaan kolmiulotteisuus oli puolestaan tosi harvinaista. Esimerkiksi Battlezone-tankkipeli oli tosi suosittu, vaikka se koostui vain ääriviivoista. Se oli kuitenkin nopeasti toimiva 3D-peli!

Aivopähkinä- ja puzzlepelit ovat pelejä, jossa joutuu ratkaisemaan jonkin loogisen ongelman tai useampia. Ongelmanratkonta on hyvin suosittua ja koska näiden pelien ei ole tarvinnut olla koskaan graafisesti mitenkään ylivertaisia, ovat kehittäjätkin olleet tyytyväisiä tämän genren pelien tekemiseen. Pulmapelit ovat edelleen suosittuja ja niitä julkaistaan myös nykykonsoleille.

Ampumapelit, räiskintäpelit ja shoot em up -pelit

Ampuma- ja räiskintäpelit ovat olleet suosittuja jo retropelien ammoisista ajoista asti ja sitä mukaa kun tekniikka on kehittynyt, sitä näyttävämpiä peleistä on tullut. Ampuma – ja räiskintäpelit tarkoittavat monen tyyppisiä pelejä, mutta retropelien kohdalla mieleen tulee jokin hahmo, joka ampuu tiensä läpi erilaisten kenttien. Shoot em up -pelit ovat toisaalta yleensä pelejä, jossa esimerkiksi alhaalta ylöspäin vierivällä ruudulla varustetussa pelissä pelaaja ampuu ylhäältä tulevia aluksia, omasta aluksestaan joka on vaikkapa avaruusalus tai lentokone.

Point and Click -pelit ovat suomeksi vähän hölmöltä kuulostavia osoita ja klikkaa -pelejä, mutta ainakin se kertoo olennaisen näistä peleistä. Ne ovat yleensä tarinallisia seikkailupelejä, jossa pelaaja klikkailee ruudulla olevia kohtia, joista löytyy lisää tarinaa avaavia elementtejä. Myös pelin sankarin liikkuminen on toteutettu niin, että klikkaamalla jotain kohtaa sankari menee siihen suuntaan.

Rallia ja kilpa-ajoja

Rallipelit, kilpa-ajopelit ja muut autopelit ovat luonnollisesti niitä pelejä, joissa ajetaan autoilla pääasiallisesti. Formula-henkiset ja rallipelit ovat suomalaisille mieluisia pelejä olleet aina, ja retropeleistä erityisesti aurinkoiseen Amerikkaan sijoittuva Outrun on jäänyt monien mieleen.

Simulaattoripelit ovat nimensä mukaisesti pelejä, jossa simuloidaan jotakin. On lentosimulaattoreita, elämäsimulaattoreita ja vaikkapa kasinosimulaattoreita, kuten Nintendon Vegas Stakes -peli. Jos haluat vertailla tämän pelin grafiikkaa nykyisiin kasinopeleihin, kannattaa tsekata miltä näyttävät pelit rahapelaajille. Casinohuone casino on yksi tällainen mesta, jossa on Vegas Stakesissakin pelattavia rulettia ja pokeria, mutta nykyaikaisempina rahapeliversioina.

Tasohyppelypelit ovat retropeleistä omaleimaisimpia, johtuen tietenkin jo ensimmäisistä Mario-peleistä alkaen. Hauskinta on että nykyäänkin tehdään retrohenkisiä tasoloikkapelejä aivan samanlaisilla grafiikoilla kuin 80-luvulla ja 90-luvulla.

Tappelupelit ovat yleensä pelejä, joissa taistellaan vähän epävirallisemmin kuin missään urheilukilpailuissa. Monesti tapahtumapaikkana on katu, jossa mätkitään niin vimmatusti toista turpaan. Street Fighter -pelit ovat retropeleistä niitä tunnetuimpia ja rakastetuimpia. Nämä pelit antoivat melkoisen sysäyksen myöhemmille pelisarjoille, jotka paransivat grafiikkaa ja pelimekaniikkaa, mutta joiden peruslähtökohdat olivat kuitenkin kasarin ja ysärin kulta-ajoilla.

Yhteenvetoa genreistä

Vaikka tässä artikkelissa jää käsittelemättä varmasti joitain pelaajien lempigenrejä, antaa se kuitenkin sopivasti osviittaa tärkeimmistä lajityypeistä, jotka ovat alkaneet retropelien kultakausilla ja joista osalla on edelleen tärkeä asema videopelien saralla. On kuitenkin tärkeä muistaa, että videopeleillä on oma mielenkiintoinen historiansa, jota ei sovi unohtaa. Lajityypit ovat syntyneet usein jopa pakon sanelemana, sillä aikoinaan tekniikan rajoitteet pakottivat pelintekijät käyttämään mielikuvitustaan siinä, minkälaisia asioita pystyttäisiin näyttämään ruudulla – ja mitä voitaisiin jättää näyttämättä ja antaa pelaajan mielikuvituksen hoitaa loput. Vaikka nykyään on mahdollista tehdä lähes mitä vaan visuaalisesti, ovat näiden rajoitusten myötä syntyneet genret edelleen valideja.

Retropelien kategorioita avattuna, 5.0 out of 10 based on 1 rating
Peliartikkelin kirjoittaja:

eve

Peliarvostelu kirjoitettu:

29.12.2020

Jätä kommentti