VN:F [1.9.22_1171]
Pelin arvostus: 6.0/10 (1 ääni )

Kaikkien aikojen retroimmat scifipelit






Retropeleissä on täysin omanlaisensa hohtonsa, jota ei voi koskaan täysin kuvata toiselle peliä entuudestaan tuntemattomalle ihmiselle. Retropelien suosio piileekin nostalgiassa, sillä ne edustavat aikoja, jolloin kaikki oli yksinkertaisempaa. Osatekijä retropelien suosiossa piileekin siinä, että ne kuuluvat tiettyyn ajanjaksoon, usein ihmisen lapsuuteen tai nuoruusvuosiin. Tuolloin retropeli on kuin aikakone menneisiin vuosiin. Tästä syystä erityisesti lapsuudessa pelejä pelanneet ovat usein retropelien ystäviä, ja retropelien keräilyharrastus on puhjennut uuteen kukkaansa viime vuosina.

Toki internetajan sukupolvi voi löytää ja rakastua retropeliin. Ainoa ero on siinä, että tällaisessa tapauksessa pelaaja tulee niin sanotusti tulevaisuudesta, jossa teknologia on jo paljon kehittyneempää verrattuna pelin maailmanaikaan, jolloin peli julkaistiin.

Monet retropelit, kuten pelit yleensä, sisältävät science fiction -elementtejä. Pelinkehittäjät ovat usein aikansa tarinankertojia ja pioneereja, ja pelaajat nauttivat uusiin maailmoihin sukeltamisesta. Tämän takia onkin kiehtovaa nähdä, millaisia maailmoja retropelien kehittäjät aikoinaan visioivat. Seuraavassa listattuna aikamme legendaarisimpia scifi-pelejä, jotka nykykäsityksen mukaan ovat jo täyttä retroa!



Space Invaders

Retropeleistä, etenkään scifiretrosta ei voi puhua mainitsematta kaikkien aikojen pelien esi-äitiä, Space Invadersia. Vuonna 1978 julkaistu peli oli ensimmäisiä pelejä, joissa irrottauduttiin maan pinnalta suoraan avaruuteen. Oliko vuoden 1969 Apollo-lento tässä inspiroimassa japanilaista pelinkehittäjä Tomohiro Nishikadoa, sitä emme tiedä, mutta Nishikadon kehittämä pelihallipeli oli merkittävä tapaus pelihistoriassa tasoittaen tietä tuleville scifipeleille. Avaruuteen sijoitettuna hyökkääjien ampumiseen perustuva peli on yksinkertaisuudessaan nerokas ja viihdyttävä.

Nishikado on myöhemmin kertonut, että pelimaailman ulkopuoliset, science fictionin parista pulpahtaneet populaarikulttuurin tuotteet olivat hänelle tärkeitä pelinkehitysvaiheessa. Nishikado on kertonut inspiraatiokseen vuonna 1898 julkaistun scifiklassikko Maailmojen Sota -kirjan H. G. Wellsiltä, sekä listannut vaikuttajakseen myös suurelle kansalla paremmin tutut George Lucasin Star Wars -elokuvat.

Doom

Tervetuloa 1990-luvulle! Vuonna 1993 julkaistu Doom-peli näyttää nykystandardeilla mitattuna jokseenkin luolamiesmäiseltä, mikä toki vain lisää ammuntapelin hohtoa retropelikategoriassa. Wolfstein-pelifirman kehittämä Doom oli ensimmäinen first person shooter eli pelaajan näkökulmasta kehitetty peli, jossa pelaaja pääsi kokemaan pelin ampujan näkökulmasta. Verrattuna tasohyppelypeleistä tutuksi tulleeseen sivustaseuraajatyyliin, ensimmäisen persoonan pelitapa oli uraauurtava.

Ensimmäinen versio Doomista on scifin ja kauhunsekainen peli, jossa nimetön avaruussotilas ampuu helvetistä karanneita demoneita avaruusasemalla. Vaikka alkuperäinen Doom ei juoneltaan ole kovinkaan yllättävä, on pelin merkitys retropelihistoriassa kiistaton, ja peliä pelattiin miljooneissa kodeissa. Pelin toisessa osassa palataan maapallolle, josta ihmiset tulee siirtää toiseen ulottuvuuteen helvetin joukkojen alta.

Totta puhuen franchiseksi laajentunut Doomin myöhemmät peliversiot ovat juoneltaan vielä puhdasoppisempaa avaruusscifiä. Vai miltä kuulostaa esimerkiksi vuoden 2016 versio Doomista, joka tarinallisesti sijoittuu vuoteen 2149, jossa Marsissa toimiva Union Aerospace Corpin perustaja Samuel Hayden tekee tutkimusta androidkehossaan.

Star Craft

Star Craft -peli julkaistiin alunperin vuonna 1998, ja monien kulttipelien tapaan pelistä on kehitetty sittemmin lukuisia versioita alkuperäispelin julkaisun jälkeen. Blizzard Entertainmentin Chris Metzenin ja James Phinneyn alunperin Windows-ympäristöön kehittämä Star Craft on mainio esimerkki puhdasoppisesta science fiction -maailmasta.

Star Craft sijoittuu tulevaisuuteen, tarkemmin 25:lle vuosisadalle, kuvaten sotatilannetta Linnunradalla sijaitsevassa Koprulu-sektorissa, jossa kolme lajia (ihmiset, Zergit ja Protoss-lajin edustajat) taistelevat sektorin herruudesta. Reaaliaikaisena strategiapelinä Star Craft on tehnyt uraaurtavaa kehitystä pelihistoriassa, ja monipelaajaominaisuus netissä oli omiaan muodostamaan yhteisöjä pelin ympärille.

Star Craft -pelillä on vahva pelaajakanta myös julkimoiden keskuudessa. Isot nimet, kuten kirjailja Dan Wells ja MMA-ottelija Nick Lentz ovat tunnustaneet olevansa Star Craft -faneja, kuten myös Lex Veldhuis, joka on kaiken lisäksi myös pokeriammattilainen.

Star Craftia onkin kehuttu kaikkien aikojen merkittävämmäksi videopeliksi kautta aikojen. Jotain suosiosta kertonee se, että Star Craft -universumista on jopa kirjoitettu romaaneja. Tämä on merkittävä saavutus, sillä tavallisimmin pelit ottavat inspiraationsa aiemmista science fiction -kirjallisuudesta.

Scifipelien tulevaisuus

Photo: Unsplash

Pelikehitys on nykyajan tarinankerrontaa, ja pelaaminen on merkittävä ajanvietetapa tarjoten aistirikkaita ympäristöjä, johon voi sukeltaa ja kadottaa itsensä. Pelimaailma jatkaa kehittymistään, ja joidenkin tahojen mukaan pelit tulevat ohittamaan elokuvat vapaa-ajanvieton muotona. Fahrenheit-pelin kehittäjä David Cagen mukaan pelien tarinankerrontaa laahaa yhä, mutta ne ovat silti kaikista mielenkiintoisin ihmisen kehittämä viihdemuoto, jolla on äärimmäisen vahvaa potentiaalia kehittyä tulevaisuudessa eteenpäin.

Kun katsomme vuotta 20-luvun alkupuolta muutaman kymmenen vuoden päästä, tulevat pelit näyttämään teknologisesti auttamattoman alkukantaisilta. Mutta oman aikamme scifipelit ovat kaikista peligenreistä luovin ja ilmaisuvoimaisin. Tämä on osa pelimaailman jännittävyyttä, sillä se antaa mahdollisuuden meille sukeltaa uudenlaisiin tulevaisuuden skenaarioihin suoraan tässä ajassa. Vuonna 2040 näemme, kuinka tämän vuoden pelit ovat pitäneet pintansa…

Kaikkien aikojen retroimmat scifipelit, 6.0 out of 10 based on 1 rating
Peliartikkelin kirjoittaja:

eve

Peliarvostelu kirjoitettu:

6.12.2020

Jätä kommentti