VN:F [1.9.22_1171]
Pelin arvostus: 7.7/10 (3 ääntä )

Frontier: Elite II

Frontier-Elite-2-Planeetta-Laskeutuminen





Frontier: Elite II on  David Brabenin suunnittelema ja GameTekin 1993 julkaisema monipuolinen avaruusseikkailu ja kaupankäyntipeli. Peli on jatkoa Davidin ja Ian Bellin tekemälle Elite pelille. Peli julkaistiin Amigalle, Atari ST:lle ja MS-DOS:ille.

Frontier myötäilee pitkälti aikaisempaa Elite peliä, mutta se on kokonaan uudelleenrakennettu kokonaisuus. Peli omaa realistisen fysiikan ja tarkasti mallinnetun galaksin, missä pelaaja pääsee matkustaan. Galaksi sisältää satoja aurinkokuntia, jotka jokainen ovat erilaisia. Osa tähtijärjestelmistä ovat kaksoistähtiä, osalla on paljon planeetoita ja osassa tähdet voivat olla eri kokoisia. Planeettajärjestelmät kiertävät realistisesti tähtiä, jopa planeettojen kuut kiertävät planeettoja. Planeettojen väliset etäisyydet ovat realistiset ja pelaajan aluksen käyttäytymisessä huomaa eron gravitaation vaikutuksesta planeettojen tai tähtien läheisyydessä.

Pelin aluksen käsittely pohjautuu täysin fysiikan lakeihin ja aluksen ohjaaminen vastaa aidon kappaleen ohjaamista avaruudessa. Alusta tulee lentää  suhteellisen paljon, mutta tavalliset rutiinit, kuten avaruusasemalle saapuminen ja lähteminen voidaan suorittaa autopilotin kautta. Pelin tähtienvälinen matkailu tapahtuu hyperajolla tai madonreijillä. Madonreijilläl taitetaan galaksin pidemmät matkat, kun hyperajolla lyhemmät tähtienväliset matkat. Hyperajoa varten aluksissa on hyperavaruusmoottorit, joita pelaaja voi alukseensa parannella. Hyperavaruudella liikkuminen jättää lähtö- ja määränpääkohteeseen hyperikkunan avoimeksi joksikin aikaa, joka mahdollistaa, esim. avaruuspiraattien seuraamisen hyperikkunan kautta. Alusten reitin pituus määräytyy sen massan mukaan, joten pienet alukset kevyellä kuormalla voi hyvinkin taitaa pitkiäkin matkoja galaksissa nopealla aikataululla, kun isommat alukset suurella kuormalla vaativat pidemmän aikataulun.

Frontierissa ei ole erillistä juonta, mutta se sisältää useita juonellisia tehtäviä. Pelissä pelaaja voi vapaasti vaeltaa eri puolille galaksia,  tehdä kauppaa laillisesti tai laittomasti, suorittaa armeijalle tehtäviä, kuljettaa matkustajia planeetoilta toisille, merirosvota toisia aluksia ja monia muita asioita. Pelissä oli useita edistyksellisiä ominaisuuksia joita ei oltu aikaisemmin nähty. Esim. koko universumi mahtui yhdelle Amigan 880 KB disketille. Tämä johtui pitkälti siitä, että koko peli oli kirjoitettu suoraan Assemblyllä.

Peli alkaa vuodesta 3200, kun pelaaja ottaa tehtäväkseen pienen tähtilaivan komennuksen.  Pelaajan voi aloittaa rahan tienaamisen omalla haluamallaan tavalla. Pelaaja voi ostaa esim. ruokaa, aseita ja orjia ja pyrkiä tavoittelemaan tavaroilla suurinta mahdollista voittoa toiselta planeetalta. Kaupankäynnissä pelaajan tulee opetella strategia mitä tuotteita kannattaa ostaa mistä ja mihin niitä kannattaa myydä. On laskettava myös polttoainekustannukset ja muut menot, jotta matkasta tulee tarpeeksi kannattava. On myös huomioitava, että jotkin tuotteista kuten huumeet, orjat ja aseet ovat tietyissä planeettakunnissa laittomia ja näiden kauppaamisella voi joutua hankaluuksiin. Mustanpörssin markkinoilta voi kuitenkin tienaa enemmän ja nopeammin. Jokaisella planeetalla on oma hallituksensa ja sosiaalinen järjestelmä, joka tekee joistain planeetoista vaarallisempia, kuin toisista.

Frontier on kokonaisuudessaan järkyttävän laaja kokonaisuus, jossa riittää tutkittavaa useiksi kuukausiksi. Peli ei graafiselta ilmeeltään vastaa nykyajan 3D-standardeja sen polygonien tekstuuripuutteiden takia, eikä sen äänimaailma ole kauniimmasta päästä, mutta yhteenvetona Frontier on aikansa edelläkävijä monelta osalta.

Youtube video Frontier pelistä :

 

Frontier: Elite II, 7.7 out of 10 based on 3 ratings
Peliartikkelin kirjoittaja:

Retroman

Peliarvostelu kirjoitettu:

2.7.2012

Jätä kommentti

css.php