VN:F [1.9.22_1171]
Pelin arvostus: 6.9/10 (12 ääntä )

Sid Meier’s Civilization tiedoston lataus
Lataa Sid Meier’s Civilization
Koko: 0.00B
ladattu: kertaa

Sid Meier’s Civilization






Sid Meier’s Civilization (yleisesti Civilization) on MicroProsen kehittämä ja alun perin 1991 MS-DOSille julkaisema Civilization-strategiapelisarjan videopeli.

Pelin suunnittelija Sid Meier sai peliinsä vaikutteita samannimisestä vuonna 1980 julkaistusta lautapelistä.

Peli alkaa vuodesta 4000 eaa., josta on tarkoituksena kehittyä ja laajentua vuosisatojen halki aina moderniin aikaan ja lähitulevaisuuteenkin asti. Peli päättyy vuoteen 2050, ellei pelaaja kykene kukistaamaan kaikkia vastustajiaan (tai päinvastoin) tai jokin sivilisaatio pystyy tekemään onnistuneen avaruuslennon Alfa Centauriin. Pelissä perustetaan kaupunkeja ja niiden kasvun parantamiseksi viljellään maata ja rakennetaan teitä. Kaupunkeihin voi rakentaa erilaisia rakennuksia kuten colosseumeja, toreja, suojamuurin, viljavaraston, jotka parantavat niiden ominaisuuksia; kasvu- ja rakennusnopeutta, puolustuskykyä sekä tutkimuksien edistämistä.  Pelaaja voi rakentaa kaupunkeihin myös ihmeitä, jotka voivat olla esim Pyramiidit, Kiinan muuri, Hooverin Pato jne. Keksinnöt vaihtelevat pyörästä ydinvoimaan ja uuden tekniikan löytäminen avaa uusia mahdollisuuksia kehittyneemmille sotajoukoille ja keksinnöille. Alussa pelin keksinnöt ovat yksinkertaisia, kuten pronssi, pyörä, kirjoitustaito, valuutta, paperi ja muut varhaiskauden keksinnöt. Peli on jaettu useisiin erilaisiin aikakausiin joihin pelaaja siirtyy keksimällä tarpeeksi keksintöjä. Näin peli kehittyy koko ajan aina kivikaudesta nykyteknologiaan asti. Kehityksen myötä pelaajien joukot myös kehittyvät tehokkaammiksi.

Pelin taistelu ja strategiaosuus on tehty loistavasti ja siihen vaikuttaa useat eri tekijät, jotka pelaajan tulee opetella tullakseen hyväksi pelaajaksi. Peliä voi kuvitella monimutkaiseksi shakkipeliksi. Ensin joukoilla on omat hyökkäys ja puolustuspisteet, joukot voivat myös olla joko aloittelijoita tai veteraaneja, joka myös vaikuttaa taisteluun. Myös maastolla on suuri merkitys taisteluun missä esim mäen päällä olevaa keihäspataljoonaa on todella hankala voittaa, jos ei hyökkääjä ole ylivoimaisen tehokas joukko verrattuna viholliseen. Uudemmissa Civilization sarjassa on vielä näiden lisäksi tehty lisää muuttujia joukoille ja maastoille.

Ensimmäisissä Civilization peleissä on kuitenkin otettu liikaa huomioon joukkojen satunnaisvaihtelu taisteluissa ja esim keihäsmies voi keihäällä pysäyttää panssarivaunun tai jopa yhdinohjuksen. Ongelman huomaa varsinkin vaikeammilla vaikeusasteilla. Lisäksi ensimmäiset Civ:it ovat enimmäkseen mikromanagerointia joka hidastaa pelin varsinkin kun pelaaja kehittyy, rakentaa kaupunkeja ja varsinkin suurilla kartoilla. Yhdessä pelisessiossa saattaakin mennä jopa viikkoja ja hyvin monta illan hämärää tuntia naputellen joukkoja kohdilleen ja säätämällä kaupungin asetuksia.

Uudemmissa Civilization peleissä mikromanagerointiongelmasta on päästy suurimmaksi osaksi eroon ja pelaaja voi keskittyä paremmin kiinnostaviin osa-alueisiin. Pelin ongelmista huolimatta Civilization 1 peliä voi kuitenkin suositella kaikille historiasta ja strategiasta pitäville henkilöille.

Youtube video Civilization 1 pelistä :

Sid Meier's Civilization, 6.9 out of 10 based on 12 ratings
Peliartikkelin kirjoittaja:

Retropelit.fi

Peliarvostelu kirjoitettu:

18.9.2011

Voit jättää vastauksen, tai trackback omalta sivustolta.

Yksi vastaus to “Sid Meier’s Civilization”

  1. impivaara joonas sanoo:

    Silloin kun tätä peliä kokeili ensimmäisen kerran, ei oikein osannut sanoa mitään tästä. Muutaman kerran kokeiltuaan tajusi kuinka laaja kokonaisuus tämä oli ja näin CIV sarja kolahti pysyvästi ja taitaapa se olla ainoita pelisarjoja jota tulee pelattua aina vakituisesti tietyin väliajoin.
    Harvassa pelissä on saatu sisällytettyä peliin koko ihmiskunnan historia suppeassa muodossa.

Kommentoi impivaara joonas

Sinun täytyy olla Kirjautuneena sisään kommentoidaksesi.